Epic x Jävla Sås Bolag — kevään paras vappukassi





TL;DR; Epic ja Jävla Sås Bolag tekivät herkullisen Vappukassin, Merguez-makkaraa lisukkeineen Jävla Såsin herkullisella Hot BBQ -kastikkeella sekä toisena vaihtoehtona parsarisottoa. Tilaa heti täältä.



Vuosi sitten vappuna Stockmannin Herkulta Epic Foods Co:n tuotepäälliköksi siirtynyt Johanna Railo oli päättänyt järjestää kodissaan Espoossa vappuillallisen, jonka pöydän ääreen kokoontuisivat oman perheen ja lasten lisäksi myös suuri joukko ystäviä. Ruokakaupassa pyöriessään hän ei kuitenkaan millään keksinyt, mitä ostaisi tai kokkaisi suurelle porukalle. Osittain keittiössä häärääminen tuntui myös huonolta idealta muutenkin jo kiireisen viikon keskellä. Hyllyjen välissä kulkiessaan ja vaihtoehtoja tutkiessaan Johanna kuitenkin päätti, ettei hän halua tässäkään tapauksessa tinkiä ruoan tuoreudesta tai laadusta. Käsin tehty ruoka oli juuri sitä, minkä puolesta hän oli puhunut jo pitkään.

Vappuillallinen syntyi lopulta omassa keittiössä, mutta mieltä jäi kaivertamaan, miksi käsin tehtyjä, valmiiksi kokattuja ruokakasseja ei ollut tarjolla kuluttajille kevään suurimman juhlan aikaan — tai muutenkaan, olihan kesällä luvassa yhtä jos toista juhlan aihetta. Niinpä Johanna päätti, että tänä vuonna hommaan tulee muutos. Huhtikuisena torstaipäivänä hän kokosi pöydän ympärille All Stars -ruokaosaajat, jotka jakoivat samat arvot ja ajatukset hänen kanssaan. Missiona oli tehdä käsin tehtyjä annoksia sisältävä monipuolinen ja herkullinen vappukassi. Näin kuluttajalle jäisi enemmän aikaa vapusta nauttimiseen sekä läheisten kanssa seurusteluun ja ainoa tehtävä, joka tulisi suorittaa illan aikana olisi pöydän kattaminen. Lisäksi, koko porukka saisi nauttia makuhermoja hiveleviä, mestarikokkien valmistamia ravintolatason ruokia kotona.

All Stars kokoontuu

Helsingin ainutlaatuisen startup hubin, Maria01, alakerrassa sijaitsevasta loungesta kantautuu puheensorina. Epic Foods Co:n tiloihin ovat kerääntyneet saman pöydän ääreen pääkaupunkiseudun menestyksekkäät ruokaosaajat. Kahdella tuoleista istuu Epicin toimitusjohtaja Martti Paatela sekä yrityksen tuotepäällikkö Johanna Railo. Pöydän toiselle puolelle istahtaa Leijonan luolan menestyjä, syksyllä käyntiin polkaistun Jävla Sås Bolagin perustaja Kaius Gestranius. Joukkoa täydentävät Epicin reseptien suunnittelusta vastannut Petteri Luoto, joka on eräs Suomen arvostetuimmista fine dining -kokeista, sekä Leijonan luolasta tuttu sijoittaja Saga Forss.

Joukkoa ei yhdistä ainoastaan intohimo ja kiinnostus ruokaan, vaan pöydän ääressä jaetaan myös useita samoja arvoja ja ajatuksia siitä, millaista ruoan tulee olla. Lisäksi niin Epic kuin myös Jävla Sås Bolag ovat molemmat kasvamassa juuri nyt vauhdilla.

Viime syksynä puolen miljoonan euron lisärahoituksen keränneen Epicin tavoitteena on ensimmäisenä maailmassa todistaa nettikeittiö ja ruoankuljetus toimivaksi tavaksi laittaa parempaa arkiruokaa kerralla koko naapurustolle. Tavoitteeseen pääsy näyttää myös positiiviselta, sillä nettikeittiömalli on noteerattu niin kansainvälisesti kuin myös kotimaan markkinoilla. Lontoossa Euroopan suurin UberEATSin haastaja, Deliveroo, kokeilee Epicin kaltaista mallia ja sai toiminnalleen viime syksynä 385 miljoonan dollarin rahoituksen.

Jävla Sås Bolag sen sijaan sai potkua liiketoiminnalleen Leijonan luolasta. Yritys syntyi, kun sen perustaja Kaius havahtui siihen, kuinka paljon valmiskastikkeissa on teollisia aineita. Hän halusi kehitellä reseptin niin, että värit ja maut tulisivat oikeista raaka-aineista. Ajoitus on hyvä, sillä kuluttajien tietoisuus on lisääntynyt ja puhtaiden ruokien kysyntä on sitä myötä kasvanut. Alunperin Kaiuksen kotikeittiöstä lähtenyt tuotanto on nyt laajentunut suurempiin tiloihin, jolloin tuotantomäärä on pystytty kasvattamaan jopa kolminkertaiseksi.

Yrityksiä yhdistää ruoan lisäksi myös Saga Forss, joka on mukana molemmissa sijoittajana. Mieleen herääkin kysymys, miksi juuri Epic Foods Co ja Jävla Sås Bolag?

”Ruoka on samaan aikaan todella vaikeaa, mutta samalla myös todella helppoa. Me kaikki syömme ruokaa ja haluamme hyvää, monipuolista ja ravitsevaa ruokaa. Se, mitä Epic tekee toisella tavalla muihin toimijoihin verrattuna on se, että ollaan lähdetty siitä, että ruoan pitää näyttää ja maistua hyvältä kun se on ruokapöydässä, kuljetuksen jälkeenkin. Usein ongelmaksi muodostuu juurikin itse ruoan toimitusprosessi. Ravintolasta matkansa aloittanut ateria saattaa usein olla jo lässähtänyt kotiovella. Tällöin ruoan logistiikasta on tullut yhtä tärkeä huomioon otettava elementti kuin itse ruoka, eli nimenomaan se, mitä asiakas kokee, kun tilaus tulee perille. Tässä Epic on onnistunut erinomaisesti”, Saga kertoo.

”Jävla Sås Bolag on Epiciin verrattuna sitten taas aivan uusi yritys, jonka pyörät on kunnolla laitettu pyörimään vasta syyskuussa. Mitä yritys kuitenkin tekee äärimmäisen hyvin on tuotteen paketointi. Sitä näkee harvoin Suomessa, mutta esimerkiksi naapurimaassamme Ruotsissa tässä ollaan jo mestareita. Markkinoilta löytyy muutamia brändejä, joiden tuote ei välttämättä ole niin ihmeellinen, mutta se on osattu pakata oikein, jolloin viesti menee perille. Jävla Sås Bolagissa pakkauksen ulkonäkö, yrityksen nimi ja myös Kaiuksen olemus sopivat kaikki täydellisesti yhteen, jolloin paketti on kunnossa — ja lisäksi kastike maistuu hyvältä. Ruokabisneksessä on turha olla mukana, jos tuote ei maistu herkulliselta”, Forss jatkaa.

Miten joukko näkee ruokamarkkinan kehityksen tulevaisuudessa?

”Kasvavana trendinä näkyy selvästi se, että ihmiset ovat valmiita maksamaan siitä, että joku tekee ruoan heidän puolestaan. Halutaan säästää aikaa, mutta tuoreudesta ja puhtaista raaka-aineista ei kuitenkaan tingitä. Kuluttajat ovat nykyään hyvin tietoisia ruoan sisällöstä. Aitous korostuu selvästi”, kertoo Epicin tuotepäällikkö, aikaisemmin Stockmannin Herkun kuluttajareseptiikasta vastannut Johanna Railo.

”Tosiasia on, että ruoka ja koko elintarviketeollisuus on tietyllä tavalla rasite maapallollemme. On paljon tahoja, jotka siirtyvät työskentelemään ruoan pariin, koska he haluavat nimenomaan olla mukana muuttamassa maailmaa tai tehdä asioita paremmalla tavalla. Näin syntyy uusia, innovatiivisia ruokia, joissa perinteiset ainesosat, esimerkiksi kala, korvataankin vihanneksilla, säilyttäen silti alkuperäisen tekstuurin ja ulkonäön. Epicin seuraava askel onkin tuoda näitä uusia raaka-aineinnovaatioita kuluttajille ruokiemme kautta. Kun uudet, hyvät raaka-aineet yhdistetään mestariosaamiseen, saadaan takuulla aikaan ainutlaatuisia ja uudenlaisia ruokia”, Epicin toimitusjohtaja Martti Paatella kertoo, katsoen samalla kohti Petteri Luotoa. Luodon mukaan ruokamarkkinan kehityksessä trendaavat myös vahvasti terveellisyys sekä makumaailmojen monipuolisuus.

”Muuhun maailmaan verrattuna Suomi tulee aina hieman jäljessä ruokatrendeissä. Maailmalla ruoan terveellisyyskulma on jo valtava trendi. Lisäksi kuluttaja hakee yhä enemmän mahdollisuuksia ja monipuolisuutta. Helsingissäkin on jo todella tasokkaita eri genren paikkoja ja ravintoloissa hallitaan eri maanosien keittiöitä. Tämä on ollut myös Epicin ruokien suunnittelussa tärkeää, että ollaan monipuolisia makujen ja mausteiden suhteen. Tämän rinnalle alkaa kuitenkin nousta yhä enemmän ruoan terveellisyys”, ulkomaillakin pitkään työskennellyt Petteri Luoto kertoo.

Kuinka terveellisyys sitten näkyy eri maanosien keittiöissä, esimerkiksi perinteisessä ranskalaisessa keittiössä verrattuna “terveelliseen ranskalaiseen keittiöön”?

”Aikaisemmin terveelliset ruoat ovat usein saattaneet olla kovin kummallisen makuisia. Makumaailmaa tulisikin jollain tavalla tasoittaa. Loppujen lopuksi, ruoanlaitossa tulisi kuitenkin aina mennä maut edellä”, Luoto selittää.

Jävla Sås Bolagin Kaiuksen mukaan markkinoilla on jo muutama toimija, joka on onnistunut terveellisyyden ja hyvän makumaailman sitomisessa yhteen.

”Markkinoille on tullut muutamia uusia lihankorvikkeita, joissa maku on oikeasti hyvä, ja ehkä jopa alkuperäistä tuotetta tai raaka-ainetta parempikin”, Kaius kertoo. Hän huomauttaa kuitenkin, että makujen keinotekoinen luominen ei kuitenkaan uppoa kuluttajaan, jota nykyään kiinnostaa äärimmäisen paljon raaka-aineiden alkuperä ja jäljitettävyys.

Epicin tuotepäällikön Railon mukaan muutama vuosi sitten tullut lakimuutos pakotti ruokateollisuuden katsomaan tarkemmin tuotteiden ainesosaluetteloita ja sisältöjä.

”On muutamia tuotteita, joissa saattoi alunperin olla 25 erilaista raaka-ainetta ja nyt enää viisi. Kuluttajat ovat todella tietoisia ruoan sisällöstä. Kuten Kaius mainitsi, niin aitoutta ja puhtautta arvostetaan. Tämä on toki haaste ruoantuottajille siinä mielessä, että täytyy löytää keinot, kuinka hyvän maun ja koostumuksen saa ilman turhia raaka-aineita tai liiallisia lisäaineita”, Railo pohtii.

Myös Kaius komppaa Railon ajatuksia. Jävla Sås Bolagin ensimmäisien kastikkeiden raaka-aineet ovat puolittuneet nykyisiin. Kehityksessä on pyritty katsomaan, mitkä ainesosat ovat todella tarpeellisia. Lisäaineita puhuttaessa Kaius korostaa, että on lisäaineita, joita yksinkertaisesti tarvitaan, jotta ruoka on niin sanotusti turvallista tai saa sille ominaisen koostumuksen.

”Kuluttajat ovat jokseenkin allergisia E-koodeille. Jotkut ainesosat tulee kuitenkin merkitä E-koodilla, vaikka kyseessä saattaisi olla niinkin puhdas ainesosa kuin pektiini, jota löytyy kaikista kasvikunnan tuotteista”, Kaius kertoo.

Pöydän ääressä todetaankin yhteen ääneen, että aiheesta tulisi puhua enemmän, jotta keskustelu saadaan käyntiin ja samalla lisätään myös kuluttajien tietoisuutta.

”Nykykuluttaja haluaa ruoan ilman lisäaineita, mutta hän saattaa unohtaa, että jos ruoassa ei ole lisäaineita, sen tekstuuri ei voi myöskään olla sama. Viestin pitäisikin olla selkeämpi, että luonnollinen ruoka on luonnollista”, Saga kertoo.

Petteri Luodon mukaan, leipä on hyvä esimerkki ruoasta, jonka valmistuksessa tietyt ainesosat ovat tärkeitä esimerkiksi kuohkeuden kannalta. Lisäaineita tarvitaan, jotta saadaan makukokonaisuudesta miellyttävä. Toki mitä vähemmän, niin sen parempi. Joukko kuitenkin epäilee, päästäänkö lisäaineista koskaan täysin eroon.

”Valtaosa kuluttajista valitsee maun, laadun ja helppouden perusteella, eikä välttämättä etiketin mukaan. Tällöin, jos Epicin ja Jävla Sås Bolagin tyyliset brändit hankkivat kuluttajan puolesta laadukkaat ja hyvät raaka-aineet ja meidän ammattilaiset miettivät kuluttajan puolesta tuotteen kokoamisen vastuullisesti ympäristön, ei teollisuuden, näkökulmasta, niin olen melko varma, että kuluttaja valitsee meidän tuotteet. Vastuullamme on ottaa kuluttajaa kädestä ja kävelyttää hänet kohti parempaa maailmaa. Kun me teemme tämän oikein, ja koko prosessi on tehty samalla myös kuluttajalle helposti, voimme itsekin mennä nukkumaan hyvillä mielin, koska tiedämme, että olemme tehneet kaikkemme laadun takaamiseksi”, tiivistää Epicin toimitusjohtaja Martti Paatela.

Vappukassi

Mielenkiintoisen keskustelun tuotoksena syntyi ainutlaatuinen yhteistyö, Epic Foods Co x Jävla Sås Bolag. Vapuksi myyntiin tulevaan Epicin valmiiksi kokattuun vappukassiin voi tilata Petteri Luodon suunnitteleman Sausage Merguez -annoksen, jonka kruunaa Jävla Sås Bolagin herkullinen Hot BBQ -kastike. Menulle valittiin mukaan myös aikaisemmin Epicin asiakkaiden keskuudessa suuren suosion saavuttanut Parsarisotto, joka on arvostelujen mukaan “kaupungin paras mikrotettava risotto”. Pääruokien seuraksi vappukassiin voi tilata kesäisen salaatin viikunalla, vesimelonilla ja fetajuustolla, jolloin illallispöytä täyttyy monipuolisista ruoista.

Vappukassi toimitetaan asiakkaille vappuaattona, mutta Epicin tuotepäällikkö Johanna Railo vinkkaa pilke silmäkulmassa, että aterioita ei suinkaan tarvitse nauttia saman illan aikana.

“Jos ruokia ei halua syödä vappuaattona, ne voi hyvin herkutella tiistaina esimerkiksi vappulounaaksi, joko kotona tai piknikillä — hieman riippuen siitä, paistaako aurinko vai tuleeko taivaalta räntää. Annokset säilyvät jääkaapissa kotiruoan tavoin. Maut ja laatu säilyy, vaikka ruoat lämmitettäisiinkin uudelleen. Näin ruoka on valmiina ja ainut mitä tarvitsee tehdä on kieriä alas sängystä ja kattaa pöytä. Lajin helppous viehättää!” Railo naurahtaa.

Epic x Jävla Sås Bolag -vappukassin voi tilata ennakkoon osoitteesta epic.fi, aina 28.4. lauantai-iltaan asti.


Lisätietoja:

Martti Paatela, CEO
Epic Foods Co
040 820 6113
martti@epic.fi
www.epic.fi

Johanna Railo, Product Manager
Epic Foods Co
050 571 4202
johanna@epic.fi
www.epic.fi

Kaius Gestranius, CEO/Entrepreneur/Founder
Jävla Sås Bolag Oy
045 346 6028
kaius@javlasasbolag.com
www.javlasasbolag.com